De beste hashtags om klanten te bereiken via Instagram: gebruik deze gouden formule


Met welke hashtags bereik je potentiële klanten via Instagram? Helaas is daar niet één antwoord op. Want een hashtagstrategie is niet zoiets als een kant-en-klare magnetronmaaltijd. Daarom heb ik als doorgewinterde Instagrammer een gouden hashtag formule voor je samengesteld. Zo bepaal je zelf welke hashtags jij het beste kunt inzetten om je bereik op Instagram optimaal te vergroten.


Zet Instagram hashtags in om potentiële klanten te bereiken

Instagram hashtags gebruik je om jouw posts zichtbaar te maken voor personen die mogelijk interesse hebben in de content die je plaatst. Wanneer je een hashtag toevoegt aan je post, dan verschijnt je content op de pagina van de hashtag die je hebt gebruikt. Zoekt een persoon op deze hashtag via de zoekbalk of volgt diegene deze hashtagpagina? Dan verschijnt jouw post ook tussen de zoekresultaten. Als je Instagram wilt inzetten om in contact te komen met potentiële klanten, is een goedwerkende hashtagstrategie dus zeker geen overbodige luxe.


Wat zijn de beste hashtags om te gebruiken op Instagram? 

Populaire hashtags zijn vaak juist niet de hashtags waarmee jij je posts onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Wat de beste hashtags zijn voor jou, is geheel afhankelijk van wat je bedrijf doet en wie je wilt bereiken. Je wilt dat de hashtags die je gebruikt haarfijn duidelijk maken wat jij aanbiedt. Ook moeten het termen zijn waar de personen uit je doelgroep zoeken - anders heb je er alsnog niks aan natuurlijk.


De gouden formule voor je Instagram hashtags: De BACOLO-formule

De beste hashtags om te gebruiken op Instagram zijn dus de hashtags die voor jou én je doelgroep superrelevant zijn. Met mijn BACOLO-formule bepaal je zelf welke hashtags jij het beste kunt toevoegen aan jouw posts op Instagram. Elke letter staat voor een ander categorie aan hashtag. Voeg uit elke categorie een aantal hashtags toe, en maak jouw post vindbaar voor potentiële klanten. Hieronder vind je een overzicht van de categorieën, inclusief voorbeelden:


  • Bedrijf hashtags - Wat voor type bedrijf heb je? Dit kan zowel te maken hebben met de vorm van je bedrijf (#zzp #mkb) als je functie en de werkzaamheden die je uitvoert (#fotograaf #bouwbedrijf)


  • Aanbod hashtags - Wat bied je aan? Deze hashtags gaan over je concrete aanbod of de subonderdelen van je aanbod (#trouwfotografie #warmtepomp). Ook kun je hier hashtags aan toevoegen die wat weggeven over je werkwijze en de kernwaarden van je bedrijf (#verduurzamen #creatief #vakwerk)


  • Community hashtags - Wist je dat er verschillende community hashtags bestaan op Instagram? Ga eens op zoek en ontdek welke bij jou passen (#creatieveondernemers #dutchblogger #bouwnederland)


  • Overeenkomst hashtags - Wat zijn de overeenkomsten tussen jou(w bedrijf) en je doelgroep? De overeenkomst hashtags leggen de nadruk op de dingen die voor jullie beide belangrijk zijn (#duurzaamleven #persoonlijkeontwikkeling)


  • Locatie hashtags - Op welke locatie bevindt je bedrijf zich? Dit is ook relevant wanneer je vanuit huis werkt. Door een locatie hashtag toe te voegen, kun je mooie connecties opbouwen met mensen uit de buurt. Je kunt hier je provincie, woonplaats, streek en/of wijk toevoegen.


  • Onderwerp hashtags - Over welk onderwerp gaat je post? Elke post heeft een andere focus. Laat dit ook aan bod komen door een of meerdere onderwerp hashtags toe te voegen. Vermijd  te algemene hashtags, zoals #zon en #bank. Je hoeft de sfeerafbeelding  die je gebruikt niet tot in detail met je hashtags te beschrijven ๐Ÿ™ƒ


Hoeveel hashtags moet je gebruiken op Instagram?

De een zegt dit, de ander zegt dat. Verschillende social media marketeers claimen dat het toevoegen van 10 à 15 hashtags je het meeste bereik oplevert. Het creators account van Instagram deelde in 2021 dat je het beste vijf hashtags kunt toevoegen aan je post. Weer anderen zeggen dat je gewoon het maximale aantal van dertig hashtags moet gebruiken, want elke hashtag is weer een kans op meer bereik.


Wat de optimale hoeveelheid Instagram hashtags is om te gebruiken onder je post, dat kan eigenlijk niemand met zekerheid zeggen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dit: gebruik
maximaal dertig hashtags. Is de hoeveelheid hashtags die je gebruikt meer dan dertig? Dan wordt dit gezien als spam en bestaat de kans dat Instagram je post niet zien op de pagina’s van de hashtags die je hebt toegevoegd.


Welke hashtag strategie werkt het beste voor jou?

Je komt er maar op een manier achter wat de beste Instagram hashtags zijn voor onder jouw posts. Trek je Instagram-labjas aan en experimenteren maar! Niet alleen met de hashtags zelf, maar ook met de hoeveelheid. Probeer verschillende combinaties uit. En kijk ook eens wat het doet met je bereik, wanneer je een keer op een ander tijdstip post. Het aantal weergaven dat je post heeft verkregen via de hashtags vind je terug bij de statistieken van de desbetreffende post (bij 'weergaven hashtags').


Potentiële klanten bereiken op Instagram? Gebruik hashtags

Om de beste hashtags te kiezen voor onder je Instagram posts, moet je ook rekening houden met de moeilijkheid en grootte van de hashtags. Wanneer je bij mij een contentplan op maat aanvraagt, deel ik een uitgebreid stappenplan met je. Ook vertel ik je meteen hoe je de hashtags inzet om zelf actief op zoek te gaan naar potentiële klanten. Meer informatie over het contentplan? Stuur mij een bericht.

Fleur Lieverst - Freelance copywriter & content marketeer


Joehoe, Fleur hier! Met de typekracht van een reus - al ben ik zelf maar 160 cm - zet ik graag een dikke punt achter nietszeggende teksten. Ik kies liever voor content die de woorden uit je mond haalt en je potentiële klant aan je lippen laat hangen. Je leest er alles over op mijn blog. En psst! Zo nu en dan deel ik columns of een plaats ik een foto van mijn teckel.

Share by: