Inhaakkalender: val op met je bedrijf

Van kerst tot Nationale Krokettendag (ja, dat bestaat echt). De inhaakkalender bevat een lijst met dagen waar we maatschappelijk de aandacht voor vragen. Door inhakers op een originele manier in te zetten, maak je jouw content relevanter, en dus interessanter, voor je doelgroep. In dit blogartikel vertel ik je hoe jij de inhaakkalender succesvol inzet om met jouw bedrijf op te vallen bij die potentiële klanten.


Waarom gebruikmaken van een inhaakkalender?

De inhaakkalender geeft een lijst met dagen waar jij op kunt inhaken met je bedrijf. Een inhaker verwijst naar een speciale, bijzondere of serieuze dag waar we maatschappelijk bij stilstaan. Al hoeft het ook niet altijd één dag te zijn. Zo heb je de Boekenweek of Mental Health Week. Ook kun je de verschillende periodes en seizoenen in het jaar zien als inhaker. Denk aan de zomervakantie of de wintermaanden.


Wanneer ik voor mijn opdrachtgevers een contentplanning en bijbehorende content maak, houd ik de inhaakkalender altijd bij de hand. Waarom? Inhakers bieden de mogelijkheid om content te maken die extra actueel is. En daar houden we van, want het maakt je content extra relevant. Zeker wanneer het een inhaker is die zowel goed past bij je bedrijf als doelgroep. Dan heb je bingo.


💡 Ben je hondentrimmer? Dan mag Nationale Hondendag natuurlijk niet ontbreken in je contentplanning.


De inhaakkalender strategisch inzetten: do’s & don’ts

Sommige content marketeers hebben een aversie tegen de inhaakkalender. Kan ik ergens wel begrijpen. Want als je inhakers op de verkeerde manier gebruikt, dan hebben ze geen toegevoegde waarde voor je bedrijf én potentiële klanten. Om te voorkomen dat je post over een inhaker als cliché wordt gezien -  en juist verdwijnt in de massa aan posts - is het belangrijk om de inhaakkalender op een strategische manier in te zetten. 


don'ts van inhakers

  • Een inhaker gebruiken als content-opvulling. ‘Oh, ik heb geen inspiratie. Is even kijken of er nog een inhaker is die ik vandaag kan inzetten’. Als je voor elk inspiration gap een inhaker zoekt, dan heb je binnen no time een overload aan inhakers op je kanalen staan. Zorg dat je in verhouding altijd meer content deelt die niet gekoppeld is aan een inhaker. Anders wordt het allemaal een beetje eentonig.


  • Een inhaker gebruiken zonder toelichting. ‘Fijne dierendag!’- einde bericht. Ja leuk, maar met jou nog tig andere bedrijven die zo’n bericht delen. En daarnaast maakt een melding als dit, het leuke leven van die potentiële klant niet leuker  (het levert geen toegevoegde waarde). Als je op een inhaker inspeelt, zorg dan altijd dat je het eigen maakt. Koppel het bijvoorbeeld aan een persoonlijk verhaal.


do’s van inhakers

  • Een inhaker gebruiken omdat het past bij jou en je persoonlijke interesses. Soms zit een koppeling in een verrassend hoekje - ehh inhaker. Je kunt een inhaker ook mooi gebruiken om iets meer van het gezicht (of de gezichten) achter je bedrijf te laten zien. Misschien heb je wel een ontroerende jeugdherinnering die past bij Pannenkoekendag.


  • Een inhaker gebruiken omdat het specifiek past bij je bedrijf en de belevingswereld van je doelgroep. Bij welke inhakers komen jouw bedrijf en aanbod samen met de interesses & behoeftes van je doelgroep? Vind je zo’n inhaker? Dan heb je bingo. Want zo ga je optimaal de connectie aan. Bij duurzaamheid als gedeelde waarde past bijvoorbeeld Duurzame Dinsdag goed.

 

Op zoek naar een gratis inhaakkalender?

Google is je beste vriend. Zoek eens op ‘inhaakkalender’ of ‘issuekalender’ en je vindt verschillende overzichten met inhakers. Mijn favoriet is de gratis inhaakkalender van Frankwatching.


Liever een contentplanning laten opstellen?

Pff, word je al moe als je denkt aan alle keuzes die het maken van een contentplanning met zich meebrengt?  Ik ga op zoek naar de connecties tussen jouw verhaal en de inhakers, die jou doen verbazen. Zo zorg ik dat je boodschap binnenkomt en jij je doelgroep aanspreekt. Klinkt goed? Stuur mij een bericht.


Fleur Lieverst - Freelance copywriter & content marketeer


Joehoe, Fleur hier! Met de typekracht van een reus - al ben ik zelf maar 160 cm - zet ik graag een dikke punt achter nietszeggende teksten. Ik kies liever voor content die de woorden uit je mond haalt en je potentiële klant aan je lippen laat hangen. Je leest er alles over op mijn blog. En psst! Zo nu en dan deel ik columns of een plaats ik een foto van mijn teckel.

Share by: