Van kerst tot Nationale Krokettendag (ja, dat bestaat echt). De inhaakkalender bevat een lijst met dagen waar we maatschappelijk de aandacht voor vragen. Door inhakers op een originele manier in te zetten, maak je jouw content relevanter, en dus interessanter, voor je doelgroep. In dit blogartikel vertel ik je hoe jij de inhaakkalender succesvol inzet om met jouw bedrijf op te vallen bij die potentiële klanten.
De inhaakkalender geeft een lijst met dagen waar jij op kunt inhaken met je bedrijf. Een inhaker verwijst naar een speciale, bijzondere of serieuze dag waar we maatschappelijk bij stilstaan. Al hoeft het ook niet altijd één dag te zijn. Zo heb je de Boekenweek of Mental Health Week. Ook kun je de verschillende periodes en seizoenen in het jaar zien als inhaker. Denk aan de zomervakantie of de wintermaanden.
Wanneer ik voor mijn opdrachtgevers een contentplanning en bijbehorende content maak, houd ik de inhaakkalender altijd bij de hand. Waarom? Inhakers bieden de mogelijkheid om content te maken die extra actueel is. En daar houden we van, want het maakt je content extra relevant. Zeker wanneer het een inhaker is die zowel goed past bij je bedrijf als doelgroep. Dan heb je bingo.
💡 Ben je hondentrimmer? Dan mag Nationale Hondendag natuurlijk niet ontbreken in je contentplanning.
Sommige content marketeers hebben een aversie tegen de inhaakkalender. Kan ik ergens wel begrijpen. Want als je inhakers op de verkeerde manier gebruikt, dan hebben ze geen toegevoegde waarde voor je bedrijf én potentiële klanten. Om te voorkomen dat je post over een inhaker als cliché wordt gezien - en juist verdwijnt in de massa aan posts - is het belangrijk om de inhaakkalender op een strategische manier in te zetten.
Google is je beste vriend. Zoek eens op ‘inhaakkalender’ of ‘issuekalender’ en je vindt verschillende overzichten met inhakers. Mijn favoriet is de gratis inhaakkalender van Frankwatching.
Pff, word je al moe als je denkt aan alle keuzes die het maken van een contentplanning met zich meebrengt? Ik ga op zoek naar de connecties tussen jouw verhaal en de inhakers, die jou doen verbazen. Zo zorg ik dat je boodschap binnenkomt en jij je doelgroep aanspreekt. Klinkt goed? Stuur mij een bericht.
Fleur Lieverst - Freelance copywriter & content marketeer
Joehoe, Fleur hier! Met de typekracht van een reus - al ben ik zelf maar 160 cm - zet ik graag een dikke punt achter nietszeggende teksten. Ik kies liever voor content die de woorden uit je mond haalt en je potentiële klant aan je lippen laat hangen. Je leest er alles over op mijn blog. En psst! Zo nu en dan deel ik columns of een plaats ik een foto van mijn teckel.
Liever Tekst
Joehoe! Ook liever tekst & content die het woord voor je doen? Hit me up. Van webteksten tot social media content, ik zorg dat jij die potentiële klant aanspreekt.
Join de werkende woorden club
Via de mail houd ik je op de hoogte van mijn nieuwe blogs en stuur ik soms een tip, update of teckelfoto.
Leuk? Schrijf je dan in 👇🏼
Lekker bezig! Nog even, en je ontvangt je eerste mail van de werkende woorden club. Tof toch? Je hoort van mij ✉️
Potjandikkie, er is even wat misgegaan in het verstuursysteem. Zou jij mij rechtstreeks een mail willen sturen? 👉🏼 info@lievertekst.nl