6 content ideeën voor de feestdagen

De wintertijd is ingegaan, de eerst kerstversiering hangt al en ik voel de urgentie om een zakpepernoten weg te werken. Maar voordat ik dat doe... Heb jij al nagedacht over de feestdagen content voor je bedrijf? Pieken tijdens de feestdagen met je content, dat is wat jij wilt. In deze blog deel ik 6 concrete content en social media ideeën voor de feestdagen. Zo creëer jij december content waarmee je opvalt bij de personen die je wilt aanspreken.

Waarom content maken over de feestdagen?

Of je nu al maanden uitkijkt naar de feestdagen of de maand december het liefste skipt (hello you Grinch), je kunt niet om Sinterkerstennieuw heen. Door je content te laten 'inhaken' op de actualiteit, maak je jouw boodschap relevanter voor je doelgroep. Dat zorgt ervoor dat je doelgroep zich meer betrokken voelt bij hetgeen wat je deelt en zich kan relateren aan de content die jij plaatst.


Want of ze het nu willen of niet, kerst is op dit moment overal 🎄🎅🏼💫


Kerst, en andere feestdagen, kun je inzetten als strategische inhaker om je content beter te laten aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Laat met je content zien hoe jouw aanbod inspeelt op de problemen, behoeftes en verlangens die je doelgroep ervaart rondom de feestdagen. Zorg daarbij dat je in je december content niet puur de focus legt op je aanbod, maar ook op de emotie(s) die een klant ervaart als hij of zij je aanbod gebruikt. Of benoem de negatieve emoties die gepaard gaan met het niet aanschaffen van je aanbod.


Op deze manier laat je zien hoe je met jouw aanbod het leven van de personen uit je doelgroep óók rondom de feestdagen leuker, makkelijker of misschien zelfs wel spannender maakt. Hoe je dit concreet aanpakt als ondernemer met een product of dienst? Check de twee voorbeelden hieronder 👇🏼

Kerst content voorbeeld voor ondernemers met een product 🎄

Stel, jij verkoopt customized kleding. Ik kan bij jou een foto of quote laten drukken op een hoodie of sweater. Ideaal om te promoten tijdens de wintermaanden. Want het is koud, dus we kunnen allemaal wel een warme trui gebruiken. Daarnaast is het een supertof cadeau om te geven met Sinterklaas of kerst aan je vriend(in) of familielid. Een écht persoonlijk cadeau, dat is nog eens wat anders dan die eeuwige H&M cadeaubon.


In je content voor de feestdagen kun je duidelijk terug laten komen waarom jouw customized sweater juist is wat je doelgroep 
nu nodig heeft. De lezer kan eindelijk stoppen met zoeken naar het ideale kerstcadeau. Weg kerststress en cadeau-zorgen, wie wil dat nou niet! Vergeet ook niet naar voren te laten komen wat voor gelukzalig gevoel het geven, ontvangen en dragen van de sweater geeft.


Kerst content voorbeeld voor ondernemers met een dienst 🎅🏼

Stel, jij bent fotograaf. Ik kan bij jou terecht voor een shoot in alle soorten en maten  voor het hele gezin. Laat dat nu een perfect cadeau zijn om te geven met Sinterklaas of kerst. Een shoot is een beleving, persoonlijk en absoluut origineler dan een Rituals pakket.  Een shoot staat bij jou in het teken van dierbare herinneringen vastleggen voor later, een onderwerp dat in de december maand on top of mind is bij je doelgroep.


Rondom de feestdagen draait het om samenzijn en genieten met elkaar - al maken sommige familieleden dat soms best lastig. Speel in op dat verlangen om herinneringen te maken en vast te leggen. Je kunt bijvoorbeeld speciaal voor de feestdagen een cadeaubon ontwerpen, die mooi onder de boom gelegd kan worden. Een andere optie is om het resultaat van een eerder shoot in de vorm van een gepersonaliseerd fotoboek cadeau te doen.



Verlies je niet in alle kerstcontent en glitters

Onthoud dat de feestdagen voor jou moet werken, en niet andersom. Wat ik daarmee bedoel is dat je geen ambassadeur bent van Sinterklaas of kerst, dus laat het ook niet zo lijken in je social media posts en content rondom de feestdagen. Je maakt december content met het doel om je eigen zakelijke doelstellingen te behalen.


Dus stop met kerstballen in het rond smijten zonder dat daar een strategie achter zit. Zorg dat je december content altijd een boodschap heeft en relevant is voor jouw doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk dat je merkidentiteit niet verdwijnt tussen alle feestelijke kerstglitters. Blijf je eigen huisstijl en tone of voice aanhouden en voeg hier wat kerst-elementen aan toe. Zo blijf je herkenbaar voor je klanten en bouw je een sterke merkbeleving op.

Okay, de content en social media ideeën voor de feestdagen

Gebruik deze 6 basis content ideeën voor de feestdagen als inspiratie, en maak je content daarna helemaal eigen. Daar gaan we:


1. Online adventskalender

Inmiddels zijn er heel wat ondernemers die de gratis online adventskalender hebben ontdekt en inzetten. Mocht je zelf zo'n kalender in elkaar willen flansen, is het dan zaak dat jij je weet te onderscheiden. En dat doe je door dichtbij je bedrijf en je eigen expertise te blijven. Laat je niet meeslepen door de kerstgekte, maar zorg dat de adventskalender echt een goed voorproefje geeft van je aanbod.


Hoe zo'n adventskalender eruitziet? Dat bepaal je helemaal zelf. Zowel qua vormgeving, inhoud als op welk platform je de adventskalender beschikbaar stelt. Kortingscodes, winacties en andere fratsen kun je ook in een gratis adventskalender verwerken. Wie houdt er nu niet van een vervroegd kerstcadeau 🎁


Als dienstverlenende ondernemer kun je in de adventskalender gratis kennis weggeven, achter elk vakje vind je dan een waardevolle tip of inspirerend verhaal. Mooie manier om potentiële klanten op te warmen voor je daadwerkelijke aanbod. Verkoop je fysieke producten? Ook dan kun je kennis delen. Een weetje gerelateerd aan het product bijvoorbeeld of een tip over een onderwerp dat samenhangt met de producten die je verkoopt.


2. December quotes & questions

Op z'n tijd kan ik een quote best waarderen. Zeker als deze mooi is opgemaakt. Dan vind ik het soms zelfs zo inspirerend, dat ik 'm wil opslaan of delen (ja, echt). Jij kunt ook quotes delen in de maand december. Denk aan:


  • Top2000 liedjes quotes. Een van mijn favoriete onderdelen van december, de Top2000. Gebruik een stukje songtekst als inhaker voor een post. Of haak in op dit muziekspektakel als geheel.


  • Typische quotes. Je hebt toch altijd 'het woord van het jaar xxxx'. Kun jij ook doen, maar dan binnen je eigen bedrijf. Is er een uitspraak die dit jaar belachelijk vaak voorbij is gekomen of een woord dat typerend is voor jou(w bedrijf). Deel het met ons!


  • Vooruitkijkende quotes. De meeste ondernemers zijn nu alweer volop bezig met het bepalen van de koers voor 2023. Jij ook? Deel een quote of reeks aan woorden die aansluit bij jouw missie/visie/doelen voor het nieuwe jaar.


  • En natuurlijk de cheesy december quotes. Mede mogelijk gemaakt door Google en Pinterest. Gebruik deze quotes om iets over je eigen zakelijke of winterse activiteiten te delen, om de kerstvakantie in te luiden of om te laten zien hoe je binnen jouw bedrijf kerst viert.


Dan nog even een korte toelichting op het onderdeel 'questions' van 'december quotes & questions'. Naast dat je een quote deelt, is het ook leuk om een  vraag te stellen aan de lezer (goed voor de interactie). Welk Top2000 liedje vinden zij inspireren (of aftands), welke cheesy quote is hun guilty pleasure, ect. Je snapt 'm wel denk ik 😉


3. Zet eens een ander in de kerstlichtjes

December is het uitgelezen moment om ook eens aan een ander te denken - zouden we eigenlijk altijd moeten doen, maar dat terzijde. Leuk om ook eens een andere ondernemer of initiatief in de spotlight te zetten. Dit kan de groenteboer van om de hoek zijn, dat leuke winkeltje in de stad, die webdesigner die jou het afgelopen jaar geweldig heeft geholpen of een goed doel.


4. Work, christmas vibes, repeat

De decembermaand is een mooie inhaker om ook eens wat meer van jou als persoon te laten zien. Dit kan in de vorm van de leuke weetjes die aan de feestdagen gerelateerd zijn. Content kun je soms al creëren vanuit de simpelste dingen. Wat inspiratie:


 Deel je favoriete.... 


  • Decembersnack
  • Kerstnummer
  • Kerstversiering
  • Winter items
  • Cliché uitspraak


5. Deel het zakelijk vuurwerk van het jaar

Het eind van het jaar is ook een mooi moment om terug te blikken. Wat waren jouw zakelijke hoogtepunten van 2022? Denk aan een bijzondere samenwerking, uitbereiding van je aanbod of vernieuwde branding. Wijd er een post aan of schrijf er een blog over. Ook een mooi moment om alvast een blik te werpen op het volgende jaar.


6. Subtiele kerstglitters

Wie zegt dat je pure kerstcontent moet maken? Je kunt je 'normale content' ook feestdagen-proof maken door overal subtiel wat december vibes in te verwerken. Een soort van fijne elfenstof. 


Hoe dan? Nou, zo bijvoorbeeld:

  • Foto van jezelf + kerstmuts
  • Sfeerbeeld van je bureau + kerstlichtjes
  • Informatieve carrousel + kerstige illustraties
  • Zakelijke tekst + metafoor gerelateerd aan de feestdagen
  • Persoonlijke tekst + gevoel over de feestdagen of winteractiviteit die je ondernomen hebt
  • Tekst met tips + bijbehorende voorbeelden die relevant zijn omtrent de feestdagen


Vind je die content ideeën op een presenteerblaadje wel handig?

Gaat er een wereld voor je open met al deze december content ideeën? Dit is slechts een voorproefje van wat ik voor je kan doen. Je kunt mijn brein ook maandelijks voor jouw bedrijf inzetten om strategische content te bedenken en creëren. It's up to you! Hier deel ik meer over hoe ik je teksten het woord laat doen en wat mijn favoriete Top2000 nummer is.

Fleur Lieverst - Freelance copywriter & content marketeer


Joehoe, Fleur hier! Met de typekracht van een reus - al ben ik zelf maar 160 cm - zet ik graag een dikke punt achter nietszeggende teksten. Ik kies liever voor content die de woorden uit je mond haalt en je potentiële klant aan je lippen laat hangen. Je leest er alles over op mijn blog. En psst! Zo nu en dan deel ik columns of een plaats ik een foto van mijn teckel.

Share by: