De wintertijd is ingegaan, de eerst kerstversiering hangt al en ik voel de urgentie om een zakpepernoten weg te werken. Maar voordat ik dat doe... Heb jij al nagedacht over de feestdagen content voor je bedrijf? Pieken tijdens de feestdagen met je content, dat is wat jij wilt. In deze blog deel ik 6 concrete content en social media ideeën voor de feestdagen. Zo creëer jij december content waarmee je opvalt bij de personen die je wilt aanspreken.
Of je nu al maanden uitkijkt naar de feestdagen of de maand december het liefste skipt (hello you Grinch), je kunt niet om Sinterkerstennieuw heen. Door je content te laten 'inhaken' op de actualiteit, maak je jouw boodschap relevanter voor je doelgroep. Dat zorgt ervoor dat je doelgroep zich meer betrokken voelt bij hetgeen wat je deelt en zich kan relateren aan de content die jij plaatst.
Want of ze het nu willen of niet, kerst is op dit moment overal 🎄🎅🏼💫
Kerst, en andere feestdagen, kun je inzetten als strategische inhaker om je content beter te laten aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Laat met je content zien hoe jouw aanbod inspeelt op de problemen, behoeftes en verlangens die je doelgroep ervaart rondom de feestdagen. Zorg daarbij dat je in je december content niet puur de focus legt op je aanbod, maar ook op de emotie(s) die een klant ervaart als hij of zij je aanbod gebruikt. Of benoem de negatieve emoties die gepaard gaan met het niet aanschaffen van je aanbod.
Op deze manier laat je zien hoe je met jouw aanbod het leven van de personen uit je doelgroep óók rondom de feestdagen leuker, makkelijker of misschien zelfs wel spannender maakt. Hoe je dit concreet aanpakt als ondernemer met een product of dienst? Check de twee voorbeelden hieronder 👇🏼
Stel, jij verkoopt customized kleding. Ik kan bij jou een foto of quote laten drukken op een hoodie of sweater. Ideaal om te promoten tijdens de wintermaanden. Want het is koud, dus we kunnen allemaal wel een warme trui gebruiken. Daarnaast is het een supertof cadeau om te geven met Sinterklaas of kerst aan je vriend(in) of familielid. Een écht persoonlijk cadeau, dat is nog eens wat anders dan die eeuwige H&M cadeaubon.
In je content voor de feestdagen kun je duidelijk terug laten komen waarom jouw customized sweater juist is wat je doelgroep nu nodig heeft. De lezer kan eindelijk stoppen met zoeken naar het ideale kerstcadeau. Weg kerststress en cadeau-zorgen, wie wil dat nou niet! Vergeet ook niet naar voren te laten komen wat voor gelukzalig gevoel het geven, ontvangen en dragen van de sweater geeft.
Stel, jij bent fotograaf. Ik kan bij jou terecht voor een shoot in alle soorten en maten voor het hele gezin. Laat dat nu een perfect cadeau zijn om te geven met Sinterklaas of kerst. Een shoot is een beleving, persoonlijk en absoluut origineler dan een Rituals pakket. Een shoot staat bij jou in het teken van dierbare herinneringen vastleggen voor later, een onderwerp dat in de december maand on top of mind is bij je doelgroep.
Rondom de feestdagen draait het om samenzijn en genieten met elkaar - al maken sommige familieleden dat soms best lastig. Speel in op dat verlangen om herinneringen te maken en vast te leggen. Je kunt bijvoorbeeld speciaal voor de feestdagen een cadeaubon ontwerpen, die mooi onder de boom gelegd kan worden. Een andere optie is om het resultaat van een eerder shoot in de vorm van een gepersonaliseerd fotoboek cadeau te doen.
Onthoud dat de feestdagen voor jou moet werken, en niet andersom. Wat ik daarmee bedoel is dat je geen ambassadeur bent van Sinterklaas of kerst, dus laat het ook niet zo lijken in je social media posts en content rondom de feestdagen. Je maakt december content met het doel om je eigen zakelijke doelstellingen te behalen.
Dus stop met kerstballen in het rond smijten zonder dat daar een strategie achter zit. Zorg dat je december content altijd een boodschap heeft en relevant is voor jouw doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk dat je merkidentiteit niet verdwijnt tussen alle feestelijke kerstglitters. Blijf je eigen huisstijl en tone of voice aanhouden en voeg hier wat kerst-elementen aan toe. Zo blijf je herkenbaar voor je klanten en bouw je een sterke merkbeleving op.
Gebruik deze 6 basis content ideeën voor de feestdagen als inspiratie, en maak je content daarna helemaal eigen. Daar gaan we:
Inmiddels zijn er heel wat ondernemers die de gratis online adventskalender hebben ontdekt en inzetten. Mocht je zelf zo'n kalender in elkaar willen flansen, is het dan zaak dat jij je weet te onderscheiden. En dat doe je door dichtbij je bedrijf en je eigen expertise te blijven. Laat je niet meeslepen door de kerstgekte, maar zorg dat de adventskalender echt een goed voorproefje geeft van je aanbod.
Hoe zo'n adventskalender eruitziet? Dat bepaal je helemaal zelf. Zowel qua vormgeving, inhoud als op welk platform je de adventskalender beschikbaar stelt. Kortingscodes, winacties en andere fratsen kun je ook in een gratis adventskalender verwerken. Wie houdt er nu niet van een vervroegd kerstcadeau 🎁
Als dienstverlenende ondernemer kun je in de adventskalender gratis kennis weggeven, achter elk vakje vind je dan een waardevolle tip of inspirerend verhaal. Mooie manier om potentiële klanten op te warmen voor je daadwerkelijke aanbod. Verkoop je fysieke producten? Ook dan kun je kennis delen. Een weetje gerelateerd aan het product bijvoorbeeld of een tip over een onderwerp dat samenhangt met de producten die je verkoopt.
Op z'n tijd kan ik een quote best waarderen. Zeker als deze mooi is opgemaakt. Dan vind ik het soms zelfs zo inspirerend, dat ik 'm wil opslaan of delen (ja, echt). Jij kunt ook quotes delen in de maand december. Denk aan:
Dan nog even een korte toelichting op het onderdeel 'questions' van 'december quotes & questions'. Naast dat je een quote deelt, is het ook leuk om een vraag te stellen aan de lezer (goed voor de interactie). Welk Top2000 liedje vinden zij inspireren (of aftands), welke cheesy quote is hun guilty pleasure, ect. Je snapt 'm wel denk ik 😉
December is het uitgelezen moment om ook eens aan een ander te denken - zouden we eigenlijk altijd moeten doen, maar dat terzijde. Leuk om ook eens een andere ondernemer of initiatief in de spotlight te zetten. Dit kan de groenteboer van om de hoek zijn, dat leuke winkeltje in de stad, die webdesigner die jou het afgelopen jaar geweldig heeft geholpen of een goed doel.
De decembermaand is een mooie inhaker om ook eens wat meer van jou als persoon te laten zien. Dit kan in de vorm van de leuke weetjes die aan de feestdagen gerelateerd zijn. Content kun je soms al creëren vanuit de simpelste dingen. Wat inspiratie:
Deel je favoriete....
Het eind van het jaar is ook een mooi moment om terug te blikken. Wat waren jouw zakelijke hoogtepunten van 2022? Denk aan een bijzondere samenwerking, uitbereiding van je aanbod of vernieuwde branding. Wijd er een post aan of schrijf er een blog over. Ook een mooi moment om alvast een blik te werpen op het volgende jaar.
Wie zegt dat je pure kerstcontent moet maken? Je kunt je 'normale content' ook feestdagen-proof maken door overal subtiel wat december vibes in te verwerken. Een soort van fijne elfenstof.
Hoe dan? Nou, zo bijvoorbeeld:
Gaat er een wereld voor je open met al deze december content ideeën? Dit is slechts een voorproefje van wat ik voor je kan doen. Je kunt mijn brein ook maandelijks voor jouw bedrijf inzetten om strategische content te bedenken en creëren. It's up to you!
Hier deel ik meer over hoe ik je teksten het woord laat doen en wat mijn favoriete Top2000 nummer is.
Fleur Lieverst - Freelance copywriter & content marketeer
Joehoe, Fleur hier! Met de typekracht van een reus - al ben ik zelf maar 160 cm - zet ik graag een dikke punt achter nietszeggende teksten. Ik kies liever voor content die de woorden uit je mond haalt en je potentiële klant aan je lippen laat hangen. Je leest er alles over op mijn blog. En psst! Zo nu en dan deel ik columns of een plaats ik een foto van mijn teckel.
Liever Tekst
Joehoe! Ook liever tekst & content die het woord voor je doen? Hit me up. Van webteksten tot social media content, ik zorg dat jij die potentiële klant aanspreekt.
Join de werkende woorden club
Via de mail houd ik je op de hoogte van mijn nieuwe blogs en stuur ik soms een tip, update of teckelfoto.
Leuk? Schrijf je dan in 👇🏼
Lekker bezig! Nog even, en je ontvangt je eerste mail van de werkende woorden club. Tof toch? Je hoort van mij ✉️
Potjandikkie, er is even wat misgegaan in het verstuursysteem. Zou jij mij rechtstreeks een mail willen sturen? 👉🏼 info@lievertekst.nl